B2 - Bevægeapparatet
Læringsmål:
Beskrive menneskets generelle opbygning samt udviklingen af det humane embryo fra celle til individ. Forklare musklers kontraktion, opbygning og funktion og energiforbrug. Analysere menneskets bevægelser. Undervisningsformer:
Forelæsninger, holdtimer og dissektion. Besøg på arbejdsplads. Prøveform:
Skriftlig eksamen inkl. spotprøve (makroskopisk anatomi). Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere menneskets opbygning og funktion. Spoteksamen tester praktisk kendskab til makroskopisk anatomi.
Målbeskrivelse - viden FS1Beskrive menneskets generelle opbygning og formidle det med anvendelse af relevant nomenklatur. FS2Beskrive udviklingen af det humane embryo fra celle til individ og forklare hvorfor visse perioder er kritiske for fosterets udvikling. FS3Forklare det molekylære grundlag for musklers kontraktion. FS4Forklare musklers opbygning og funktion og redegøre for energiforbruget herved. FS5Beskrive bevægeapparatets udvikling, strukturer og biomekaniske egenskaber. FS6Redegøre for varmeudvikling ved fysisk arbejde og for kroppens temperaturregulering. FS7Forklare hvorledes det perifere, motoriske og sensoriske, nervesystem er opbygget. FS8Analysere menneskets bevægelser og evaluere, hvilke strukturer der kan være skadede ved funktions og bevægelsesindskrænkning. FS9Analysere hvorledes ydre og indre faktorer kan påvirke funktionen af bevægeapparatet. FS10Analysere effekten af træning og immobilitet på bevægeapparatets væv og funktion. Målbeskrivelse - færdigheder Information følger Målbeskrivelse - kompetencer FS11Analysere hvilken betydning skader på bevægeapparatet har for individ og samfund. FS12Forklare samspil mellem motion og helbred.