B3 - Narrativ medicin

Læringsmål:

Have viden om grundlæggende narrative strategier i patientinddragelsen. Undervisningsformer:

Vekselvirkning mellem forelæsninger og diskussioner i plenum og i mindre grupper. Prøveform:

Porteføljeevaluering Sammenhæng: Porteføljeevalueringen er valgt som bedste måde at vurdere den enkelte studerendes evne til at anvende narrative strategier i patientinddragelsen.

Målbeskrivelse - viden FS10Have viden om grundlæggende narrative strategier i patientinddragelsen, baseret på relevant faglitteratur. FS11Have viden om kreativ skrivning som patientinddragelse, baseret på relevant faglitteratur. FS12Have viden om relevans og evidens i forbindelse med brug af skønlitterære tekster i behandlingsforløb, baseret på relevant faglitteratur. Målbeskrivelse - færdigheder Information følger. Målbeskrivelse - kompetencer FS13Kunne forstå og reflektere over humanistisk viden om sprogs, litteraturs og kulturs effekt i patientinddragelsen. FS14Kunne forstå og reflektere over cases med patientfortællinger og patienters kreative skrivning samt diskutere effekten heraf. FS15Kunne analysere narrative perspektiver i behandlingssammenhænge med afsæt i faglitteratur om narrativ medicin. FS16Kunne identificere patienters og pårørendes fortællende kompetencer. FS17Kunne demonstrere viden om sproglig betydningsdannelse i forbindelse med sygdom. FS18Kunne vurdere faserne i et fortællende forløb og inddrage faglitteratur om anvendelsen af skønlitterære tekster. FS19Kunne formidle problemstillinger og løsningsmodeller inden for narrativ medicin. FS20Kunne identificere det præsenterede flervidenskabelige felt og strukturere de narrative løsningsmodeller.