B12 - Fra rask til syg
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform Analysere de ændringer, der sker i organismen som følge af aldring. Identificere almindelige patologiske organforandringer. Forklare non-neoplastisk og neoplastisk vækstforandring og malignitetsbegrebet, herunder manifestationer, klassifikation, gradering, terapi, prognose, forebyggelse og behandling.Forelæsninger, holdtimer og gruppetimer.Skriftlig eksamen.I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger om aldring, sygdom og behandling, den diagnostiske proces, samt udvikling, diagnostik og behandling af maligne sygdomme. Målbeskrivelse - viden FS1 Analysere de ændringer der sker i organismen som følge af aldring. FS2Forklare principper og metoder i den diagnostiske proces. FS3Kunne redegøre for risikobegrebet, sætte det i relation til forebyggelse og behandling, samt kende til dets anvendelse ved prenatal diagnostik. FS4Beskrive hvorledes de væsentligste sygdomme fordeler sig demografisk og epidemiologisk. FS5Forklare de overordnede principper for klassifikation af sygdomme og disses væsentligste patogenetiske mekanismer. FS6Identificere almindelige patologiske organforandringer. FS7Analysere resultaterne af de almindeligst anvendte metoder til overvågning af sygdom . FS8Forklare non-neoplastisk og neoplastisk vækstforandring og malignitetsbegrebet. FS9Forklare de væsentligste makroskopiske, mikroskopiske, molekylærbiologiske og genetiske manifestationer ved vækstforandringer. FS10Forklare principper for klassifikation, gradering, stadieinddeling, terapi og prognose for maligne sygdomme.
Målbeskrivelse - færdigheder Ikke relevant Målbeskrivelse - kompetencer FS11Analysere forebyggelse og tidlig intervention overfor store og/eller alvorlige sygdomme. FS12Analysere de sociale, psykologiske og økonomiske konsekvenser af akut og kronisk sygdom. FS13Beskrive faktorer der indgår i sundhedsøkonomiske analyser. FS14Diskutere hvorledes samspillet imellem baggrund, livssituation og personlighed bevirker at forskellige individer og grupper vil have forskellig opfattelse af sygdom og sundhed.